browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Hälften av svenskarna äter semla på tisdag

 Den kommande tisdagen är inte vilken tisdag som helst, det är nämligen fettisdagen. Detta innebär att över hälften av alla svenskar kommer äta en semla. Men det är många som redan har börjat med semmelwrapen, hemlan och korv med bröd-semlan.

7088129-semla

I den svenska kalendern har vi ett antal högtider som innebär att man äter en viss typ av godsak. Det kan till exempel handla om en stor högtid som julen eller påsken där man äter speciella godisar och bakverk. Men sedan har vi även ett antal dagar som är dedikerade till själva godsaken. Några exempel på sådan här högtider är kanelbullens dag, våffeldagen och fettisdagen.

Semmelwrapen har blivit storfavorit

Den dag som ligger närmast i kalendern är fettisdagen som inträffar nu på tisdag. Men i år är det ovanligt många som har tjuvstartat semmelfrosseriet. Det började med att Tösse-bageriet i Stockholm gjorde den så kallade semmelwrapen, som istället för att ha den klassiska formen av en semla ser ut som en wrap. Wrapen gjordes främst för att man ville komma på ett nytt sätt att tolka en klassiker och ge en yngre mer stressad generation möjligheten att äta semlan i farten, skriver Göteborgs-Posten. Semmelwrapen blev en omedelbar succé. Förutom att den omskrevs i alla medier ökades även bageriets försäljning med ungefär 100 procent och fler bagerier hakade på trenden och gjorde sina egna.

Fler påhittiga versioner

Men andra bagerier valde att istället utveckla ännu ett par nya versioner av den klassiska semlan. Några veckor efter att semmelwrapen började säljas, hade bagerier kommit på korv med bröd-semlan och hemlan. Korv med bröd-semlan var en semla där själva bullen gjorts om till formen av ett korvbröd och själva korven bestod av vaniljkräm, pikéringsgelé och grädde. Hemlan är istället en semelbulle där själva innehållet är gömt inne i bullen.

Oavsett om man väljer att sälja en nyskapande version eller den riktiga klassikern, kommer konditorierna sälja en stor mängd semlor på tisdag. På fettisdagen äter nämligen över hälften av svenskarna semlor och över 1,6 miljoner svenskar blir bjudna på semla av sina arbetsgivare.